منطق فازی

4 – 3 : منطق فازی و نقشه برداری از پتانسیل های معدنی   

          منطقه مورد مطالعه در نیمه شمالی نقشه 100000/1 زمین شناسی شهرستان بافت قرار دارد. منطقه عموماً دارای پستی و بلندی های فراوان و دارای توپوگرافی کوهستانی و خشن می باشد. بلندترین ارتفاع 3570 و پایین ترین 1820 متر می باشد.

سنگهای دیاباز، آهک، گابرو و ماسه سنگ با سن بالایی قدیمی ترین واحد های سنگی منطقه را تشکیل می دهند. جدیدترین واحد ها از رسوبات کواترنر تشکیل یافته اند(مشخصات تخصصی تر در این مبحث الزامی دیده نمی شود). توده های نفوذی موجود در منطقه که در بعضی مناطق باعث دگرسانی و کانی سازی شده اند عمدتاً در میوسن میانی و با ترکیبات گرانودیوریت، دیوریت، پورفیری و کوارتز-دیوریت تشکیل شده اند.

         گسل های منطقه در جهات مختلف پراکنده شده اند و روند خاص را نمایش نمی دهند. کانسار های منطقه عمدتاً پورفیری(مس هاراران، لاله زار و پی نگین) و رگه ای ( سرب و روی قنات مروان، مس گوگر و آب بهری) می باشند که در امتداد کانسارهای مختلف موجود بر روی کمربند آتشنشانی- رسوبی ارومیه بوجود آمده اند. منطق فازی به عنوان یک تکنیک پیشرفته در مدل سازی و تلفیق داده های اکتشافی کارایی قابل ملاحظه دارد. استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) باعث کارآمدی تکنیکهای تلفیق داده و پردازش اطلاعات شده است. محققین مختلف از روشهای فوق برای رسیدن به اهداف مختلف در مطالعات زمین شناسی و اکتشافی استفاده کرده اند.

         هدف از انجام این طرح مشخص کردن مناطق مطلوب به منظور اکتشافات تفضیلی و متمرکز کردن مطالعات بر روی نهشته های مطلوب بوده است. برای این منظور داده های مختلف اکتشافی شامل ژئوفیزیک هوایی، دور سنجی و زمین شناسی مورد آنالیز و پردازش قرار گرفتند. پس از اعمال تصحیحات و ایجاد پایگاه داده در GIS لایه های مختلف اطلاعاتی با استفاده از منطق فازی تلفیق گشته و نقشه پتانسیل یابی معدنی منطقه بدست آمد.

 

5 – 3 : منطق فازی در کنترل برداری ماشین سنکرون مغناطیسی دائم

امروزه استفاده از موتورهای سنکرون به خاطر مزیتهای نسبی آنها که در کنترل سرعت و موقعیت دقیق نسبت به دیگر موتورها دارند مورد توجه قرار گرفته است و همین امر باعث شده تا روشهای کنترلی مختلف بر روی آنها مورد بررسی قرار گیرد. این موتور ها در صنایع نساجی، روباتها، اسباب بازی ها، سکان کشتی ها و دیگر وسایلی که نیاز به کنترل های دقیق دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت مزیت این موتور ها جایگزین شدن سیم پیچ تحریک، منبع تغذیه DC و رینگهای لغزان با مواد مغناطیسی طبیعی به عنوان یک تحریک دائم است. کاربرد منطق فازی در در این نوع کنترل برای تنظیم سرعت و موقعیت تحت شبیه سازی قرار می گیردو نتایج آن مشاهده شده و تحلیل می گردد. مقاوم بودن کنترل های فازی نسبت به تغییر پارامتر های ماشین استفاده از این نوع کنترل را توجیه پذیر می سازد و مشاهده خواهیم نمود که در شرایط متفاوت کنترل کننده های فازی از مزیت های نسبی نسبت به کنترل کننده تناسبی – انتگرال گیر برخوردار می باشند. استفاده از الگوریتم زنتیک در تعیین ضرایب PI ها ما را در تعیین این ضرایب بطوریکه سیستم دارای پاسخ بهتری گردد کمک خواهد نمود.

 

 

6 – 3 : منطق فازی در برداشت از قرآن کریم

         منطق صحیح و مناسب به عنوان مبنا و زیربنای فکری در علوم و بویژه در علوم اسلامی نقش اساسی دارد. از این رو تفسیر برخی آیات قرآن بدلیل عدم استفاده از منطق مناسب امکان پذیر نیست. آیات بسیاری در قرآن از مخاطب برهان و دلیل تقاضا کرده است که نشان از حاکم بودن منطق در قرآن است. زیرا بدون منطق نمی توان برهان آورد و استدلال استنتاج نمود. برای نمونه می توانید به آیات ۱۱۱ بقره - ۱۰۴ و ۱۰۵ اعراف - ۲۴ انبیا - ۱۷۴ نسا و …. مراجعه کنید. پس تقریبا جایگاه منطق قرآن برایمان روشن است.

         منطق قرآن نمی تواند دو ارزشی باشد. به مثال زیر توجه کنید: در آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است: … ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر … - یعنی همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز می دارد. اگر به صورت جمله منطقی این مطلب را بیان کنیم داریم: اگر فردی نماز بجای می آورد آنگاه آن فرد از هر کار زشت و منکر باز داشته می شود. حال سوال اینست که اغلب افراد نماز بجا می اورند ولی بعضی اعمال که خود فحشا و منکرند نیز مرتکب می شوند. توجیه این عمل چیست؟ پاسخ این است که نماز خواندن یک مفهوم بینهایت ارزشیست. یعنی ارزش نماز اغلب نمازگزاران بین صفر و یک است. از طرف دیگر دوری از فحشا و منکر نیز می تواند بینهایت ارزشی باشد. یعنی ممکن است یک فرد مرتکب فحشا کوچک و یا متوسط و یا بزرگ و یا خیلی بزرگ شود. به عبارت دیگر اعمال منکر یا فحشا درجات بسیار زیاد دارند. لذا براساس یک منطق فازی می توان نتیجه گرفت که اگر درجه قبولی نماز یک فرد فرضا ۵۰٪ باشد این فرد حداقل به اندازه ۵۰٪ از فحشا و منکر به دور است و هر چقدر درجه قبولی نماز افزایش یابد حداقل به همان اندازه از فحشا و منکر دور می شود. تا جاییکه اگر درجه قبولی ۱۰۰٪ باشد این فرد ۱۰۰٪ از فحشا و منکر به دور است.برای اثبات این حرف به زندگی امامان و معصومین توجه کنید.

برای مثال هایی دیگر از این دست می توان به آیه « الا بذکر الله تطمئن القلوب » نیز اشاره کرد. گزاره شرطی این آیه را می توان به صورت “ اگر انسان خداوند را یاد کند آنگاه به آرامش می رسد” بیان کرد.

/ 0 نظر / 17 بازدید